سرما خوردگی ، گلو درد و درمان طبیعی
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

سرما خوردگی چیست؟

سرماخوردگی، یا همان عفونت ریوی علوی، یک بیماری عفونی است که معمولاً ناشی از ویروس‌های تنفسی مانند رینوویروس (ویروس سرماخوردگی) یا کوروناویروس (ویروس کرونا) است. این بیماری اغلب در فصل سرما و به دلیل تماس با آلوده‌کننده‌ها مانند تنفس بر روی اشیاء آلوده یا تماس با افراد مبتلا، منتقل می‌شود.

علائم سرماخوردگی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • عطسه و آبریزش بینی: عطسه مکرر، آبریزش بینی، بسته شدن بینی و سرفه معمولاً از علائم اولیه سرماخوردگی هستند.
  • گلو درد و خشکی: درد و خشکی در گلو ممکن است از علائم دیگر سرماخوردگی باشد. ممکن است همراه با خارش و التهاب گلو باشد.
  • علائم سرمایی: احساس خستگی، ضعف عمومی، کاهش اشتها، و احتمالاً افزایش دمای بدن (تب) نیز ممکن است در سرماخوردگی رخ دهند.
  • سردرد: سردرد معمولاً به عنوان علامتی از سرماخوردگی و اثر آن روی سینوس‌ها و مجرای تنفسی ناشی از التهاب است.
  • صداهای عطسه‌ای و صدای نیزک کردن صدا: افراد ممکن است صداهای عطسه‌ای بیشتری داشته باشند و صدای خود را نیزک‌تر از حالت طبیعی خود بشنوند.

سرماخوردگی معمولاً خود به خود بهبود می‌یابد و نیاز به درمان خاصی ندارد. اما مراقبت از خود، استراحت کافی، مصرف مایعات به میزان کافی، استفاده از آنتی‌هیستامین‌ها و ضد سرفه‌های مناسب و مراجعه به پزشک در صورت افزایش شدید علائم یا عود بیماری توصیه می‌شود.

انواع گلو درد در سرماخوردگی

در سرماخوردگی، گلو درد معمولاً یکی از علائم شایع است. گلو درد ممکن است به شکل‌ها و شدت‌های مختلفی رخ دهد و می‌تواند نشانه عفونت و التهاب در ناحیه گلو باشد. در سرماخوردگی، دو نوع اصلی گلو درد را می‌توان تشخیص داد:

گلو درد واجب (Pharyngitis): در این نوع گلو درد، التهاب در ناحیه بالای گلویی (بازویی) رخ می‌دهد. گلو درد واجب معمولاً با علائمی همچون درد و خشکی در گلو، تحریک گلو و درد هنگام بلعیدن همراه است.

ممکن است همراه با سرفه، عطسه و آبریزش بینی نیز باشد. در این نوع، غشای گلویی (پشت حلق) معمولاً قرمز و تورم شده است.

تونسیلیت (Tonsillitis): در این نوع گلو درد، تونسیل‌ها (مجاری لوزه‌ها) در ناحیه جلویی گلو قرار دارند و درد و التهاب در این منطقه رخ می‌دهد.

گلو درد ناشی از تونسیلیت معمولاً با علائمی همچون درد شدید در گلو، تورم و قرمزی تونسیل‌ها، سختی در بلعیدن و در بعضی موارد حتی عفونت‌های تونسیلیت باکتریایی ممکن است همراه با تشکیل ضایعات سفید رنگ (پلاکتونسیل‌ها) روی تونسیل‌ها باشد.

در هر دو نوع گلو درد، علائم مربوطه ممکن است شدیدتر باشد در صبحگاهی و پس از استراحت بیشتر و ممکن است با عطسه، سرفه و سرماخوردگی همراه باشد.

برای درمان گلو درد در سرماخوردگی چه کار کنیم؟

برای درمان گلو درد در سرماخوردگی، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

استراحت و مراقبت از خود: به بدن خود استراحت کافی بدهید و فعالیت‌های سنگین را به تعویق بیاندازید. همچنین، مصرف مایعات به میزان کافی (مانند آب، آب‌میوه‌ها و سوپ گرم) به خوبی به بازسازی بدن کمک می‌کند.

آب گرم با نمک: آب گرم با اضافه کردن نمک به آن می‌تواند به تسکین گلو درد کمک کند. مقداری نمک در یک لیوان آب گرم حل کنید و با این محلول ممکن است گرگر کنید یا آن را به عنوان محلول آبی برای گلوشویی استفاده کنید.

اما توجه داشته باشید که این روش را می‌توانید برای بزرگسالان انجام دهید و از آن برای کودکان کوچکتر استفاده نکنید.

مکمل‌های آرامبخش گلو: برخی از مکمل‌های آرامبخش گلو درد مانند آب مرکبات، عسل، عرقیات گیاهی (مانند آلوئه ورا، نعناع، زنجبیل) و شیره پنبه‌دانه ممکن است به تسکین گلو درد کمک کنند.

اما در صورتی که از مکمل‌های گیاهی استفاده می‌کنید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر شما داروهای دیگر مصرف می‌کنید یا دارای حساسیت گیاهی هستید.

آنتی‌بیوتیک‌ها (با نسخه پزشک): اکثر موارد سرماخوردگی و گلو درد ناشی از ویروس است و آنتی‌بیوتیک‌ها در برابر ویروس‌ها موثر نیستند.

اما در برخی موارد اگر علائم شما شدید است یا عفونت باکتریایی ممکن است، پزشک ممکن است آنتی‌بیوتیک تجویز کند.

مسکن‌ها و ضد التهاب‌ها: در صورت نیاز، می‌توانید از داروهای ضد درد و ضد التهاب مانند استامینوفن یا عوامل ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن استفاده کنید. قبل از مصرف هر نوع دارو، بهتر است با داروساز یا پزشک خود مشورت کنید.

در صورتی که علائم شما شدید است، برای مدت طولانی ادامه دارد یا باعث ناراحتی شدید می‌شود، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک می‌تواند تشخیص دقیق تعیین کند و درمان مناسب را تجویز کند.

درمان های طبیعی سرما خوردگی

در زیر چند روش درمان طبیعی برای سرماخوردگی را می‌توان مطرح کرد. با این حال، مهم است بدانید که این روش‌ها می‌توانند تسکینی موقت برای علائم سرماخوردگی فراهم کنند اما نیاز به درمان پزشکی ندارند. در صورت بروز علائم شدید، طولانی مدت یا بهبود نیافتن، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید.

آب گرم و آبلیمو: آب گرم حاوی آبلیمو، عصاره لیموترش، می‌تواند به تسکین سرماخوردگی کمک کند. مقداری آبلیمو به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و آن را به آرامی نوشیده یا با آن گرمایش دهان و گلو کنید.

عسل و نیمکره: عسل به خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی معروف است. می‌توانید یک قاشق عسل با یک قاشق نیمکره مخلوط کرده و آن را به آرامی بلعیده یا در چای گرم حل کنید. توجه کنید که کودکان زیر 1 سال نباید عسل مصرف کنند.

چای آزاد: نوشیدن چای آزاد گرم می‌تواند به تسکین گلو درد و خشکی کمک کند. می‌توانید چای آزاد را با اضافه کردن عسل و یا آب لیموترش مصرف کنید.

استفاده از بخار: استنشاق بخار از آب گرم می‌تواند به تسکین خشکی و تحریک در گلو کمک کند. می‌توانید از یک قوری آب گرم استفاده کنید و با دقت بخار را تنفس کنید. همچنین، داشتن یک حمام گرم و تنفس در بخار حمام نیز می‌تواند مفید باشد.

مکمل‌های گیاهی: برخی از مکمل‌های گیاهی مانند عرقیات زنجبیل، عرقیات نعناع، عرقیات آلوئه ورا و عرقیات آنیس ممکن است به تسکین علائم سرماخوردگی کمک کنند. با این حال، قبل از مصرف هرگونه مکمل گیاهی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر شما داروهای دیگر مصرف می‌کنید یا دارای حساسیت گیاهی هستید.

استراحت و تغذیه سالم: استراحت کافی به بدن شما کمک می‌کند تا بهبود یابد. همچنین، مصرف مواد غذایی سالم، مانند میوه‌ها، سبزیجات، ماست و غذاهای غنی از ویتامین C می‌تواند به سیستم ایمنی بدن کمک کند.

مهم است بدانید که این روش‌ها معمولاً برای تسکین علائم سرماخوردگی مناسب هستند ولی درمان نهایی و جلوگیری از عفونت‌های جدی‌تر نیازمند مشاوره پزشکی است. همچنین، هرگز خودداری نکنید که به پزشک خود مشورت کنید اگر علائم شما شدید است، طولانی مدت است یا بهبود نمی‌یابد.

اگر به دلیل سرماخوردگی یا هر علت دیگری دچار گلو درد شده اید و این درد ناحیه گلو باعث آزار و اذیت شما شده است می توانید از راه کارهای درمان طبیعی گلو درد در این مقاله استفاده کنید و یا با مراجعه به پزشک و دارو گلو درد خود را درمان کنید.

نتیجه گیری

سرماخوردگی یک بیماری شایع است که بیشتر توسط ویروس‌های تنفسی منتقل می‌شود. علائم آن ممکن است شامل گلو درد، سرفه، عطسه، خستگی و ضعف عمومی باشد.

درمان سرماخوردگی معمولاً شامل مراقبت‌های خانگی و درمان طبیعی است که می‌تواند به تسکین علائم کمک کند. مواردی مانند استراحت، مصرف مایعات به میزان کافی، مکمل‌های گیاهی (مانند عسل و نیمکره)، استفاده از بخار و استفاده از مکمل‌های آرامبخش گلو می‌توانند مفید باشند.

اما باید توجه داشت که این روش‌ها تنها به تسکین علائم کمک می‌کنند و درمان نهایی و جلوگیری از عفونت‌های جدی‌تر نیازمند مشاوره پزشکی است.

در صورت بروز علائم شدید، طولانی مدت یا بهبود نیافتن، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید.

پزشک شما می‌تواند تشخیص دقیق تعیین کند و درمان مناسب را تجویز کند. همچنین، رعایت بهداشت شخصی، شستشوی دست منظم و اجتناب از تماس با افراد مبتلا به سرماخوردگی می‌تواند به جلوگیری از انتقال ویروس به دیگران کمک کند.




:: موضوعات مرتبط: سلامتی , ,
:: برچسب‌ها: سرماخوردگی , گلو درد ,
:: بازدید از این مطلب : 325
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : مهران احمدی
ت : شنبه 15 تير 1402
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی